2015. szeptember 15., kedd

Szabálytalanul közlekedtél, megbírságoltak. Fizess 500 forintot!

Mostanában valamikor szóltak a hírek arról, hogy valamelyik közlekedési cég szinte bűncselekményként kezelte, amikor valaki evett vagy ivott a buszon, villamoson. Azt hiszem nem vagyok egészen up-to-date ezzel a témával, nem is olvastam utána és nem is tudom, mennyire aktuális még, sőt, azt sem tudom, hogy ez budapesti vagy miskolci sztori, esetleg mindkettő, de azért elmondom, mi ezzel kapcsolatban az első és egyetlen gondolatom, véleményem.

Én a miskolci tömegközlekedés buszain és villamosain közlekedtem kb. 18 éven át, rengetegszer ültem az első ülésen, és jobb dolgom híján olvasgattam az utazási feltételeket, már amióta tudok olvasni. Előtte nem a szöveget olvastam, hanem a busz ablakára ragasztott piktogramot nézegettem. Több féle is volt, próbáltam neten megkeresni, de sajnos csak ezt a csúnya képet találtam, mindegy, szemléltetésnek jó lesz.


Szóval, én okos kislány voltam, és érdekelt, hogy mit jelentenek ezek a képek, emlékszem is rá, amikor ezekről beszélgettünk Anyával. Határozottan emlékszem arra, is, amikor megkérdeztem, miért nem lehet fagyival felszállni. Anya azt mondta, azért, nehogy véletlenül összekenjük vele más ruháját. Én ezzel egyet is értettem, el is fogadtam, és amikor olyat láttam, hogy valaki jégkrémet nyalogatva szállt fel a buszra, akkor én annak nagyon nem örültem, és nem értettem, hogy más erre miért nem figyel oda, és miért nem érti meg, hogy nem szabad. Ahhoz is elég okos voltam, hogy megértsem a tágabb körű jelentését a dolognak: ez a kép nem a fagyi ellen szól, hanem minden fajta étel ellen. Soha nem láttam még olyat, hogy valaki késsel villával látna neki egy háromfogásos ebédnek a buszon, de azt nagyon is el tudom képzelni, hogy például egy kézben fogható gyrost vagy hamburgert szeretne éppen ott elfogyasztani. Be kell valljam, ezt én sem tartom helyesnek. Edd meg a járművön kívül, mielőtt felszállsz vagy miután leszállsz. Egyébként is, inkább kapaszkodjál.

A képen látszik, hogy van italt tiltó rész is, bár én azt inkább részeg, vedelő bácsinak látom, mindegy. Szóval az van, hogy ne szállj fel a buszra például nyitott kávéspohárral, és szerintem a műanyag lappal fedett mekis kóláspohár sem teljesen való erre, de az ellen senkinek nem lehet kifogása, ha jól zárható edényben van nálad innivaló. Ha kell, lehessen inni, ez tök normális.

Mostanában már olyan ritkán közlekedem Miskolcon, hogy nem is tudom, ki vannak-e még téve ezek a jelek, azt viszont tudom, hogy Budapesten a megállókban és a járműveken (pl. a Combinokon) új plakátokat raktak ki. Ez szerintem az egyik legpozitívabb dolog, amit az utóbbi időben a budapesti közlekedési vállalatokról el lehet mondani, hogy ezek a plakátok nagyon jók, figyelemfelkeltőek és nagyon ötletesek. És nem csak magyarul, angolul is van rajta felirat. (Az egyik plakáton egyébként van egy vesszőhiba...) Ezek a plakátok azt próbálják elmondani az utasoknak, hogy a villamos nem gyorsétterem, légyszi ne itt egyél, vagy hogy a villamos nem része a fesztiváloknak, légyszi ne hangoskodj, vagy hogy a kutyádat csak te ismered, légyszi rakj rá szájkosarat. Hogy ennek mi az eredménye, az már egy másik kérdés. Tartok tőle, hogy semmi. És ez azért van, mert az emberek annyira parasztok, és annyira analfabéták, és annyira értetlenek, és annyira semmit nem vesznek magukra, és annyira azt hiszik, hogy nincsenek szabályok, és mindent lehet, hogy ha valaki rájuk szól, akkor az azonnal bekerül a sajtóba, és azonnal mindenki sipákolni kezd.

Marhák.

Nincsenek megjegyzések: