2015. december 14., hétfő

Mi a baj az unokákkal

Nem tudom megállni, hogy ne mondjak véleményt ezzel a hírrel kapcsolatban:
Szeretnénk, ha a lányaink az önmegvalósítás legnagyobb minőségének azt tartanák, hogy unokákat szülhetnének nekünk

– mondta tegnap Kövér László, az Országgyűlés elnöke a Fidesz-kongresszuson. Kövér unokaszülős beszéde elég sok nőt kiakasztott, úgyhogy el is indult már egy akció, aminek keretében negatív terhességi teszteket gyűjtenek neki.


Mindenki ki van akadva, hogy ez mekkora egy paraszt kijelentés volt, láttam olyan képet, hogy egy nő felírta a hasára: "kormányváltásig nem szülök"...

Én nem értem, mi ezzel a baj, tényleg nem. Kezdjük talán ott, hogy nem írják le az eredeti szöveget, nem derül ki, milyen kontextusban mondta ezt. Így tehát én azt mondom, hogy itt nincs szó arról, hogy egy nő nem dolgozhat, nem nem csinálhat karriert, nem kaphat vezető szerepet, hogy nincs egyenlő joga. Nem utolsó sorban pedig azt sem mondja, hogy most azonnal minden nő pottyantson ki magadból egy gyereket. Kb. fél órájapróbálom megírni, hogy szerintem ez a mondat mit jelent, de sehogy sem tudom pontosan megfogalmazni. Annyit mond, hogy lehet karriert építeni, csak ne felejtsük el, hogy a gyermekvállalás és az anyaság egy nő számára "az önmegvalósítás legnagyobb minősége", és erről nem szabad lemondani. A mostani trendek szerint az első gyermeket a nők egyre később vállalják, sokan lépnek túl a 30-on már ekkorra. Ennek persze sok oka lehet, de minden nőnek saját döntésének kell lennie, és ha valaki a karrierépítésnek szenteli a 20-as 30-as éveit, az alapvetően nem baj, csak a karrier koronája legyen a család. Ennek a témának egyébként olyan rengeteg vonatkozása van, annyi pro és kontra érvet fel lehet hozni, gazdasági, egészségügyi, pszichológiai, szociológiai és minden egyéb, hogy igazán fölösleges egy ilyen béna kis blogon bővebben tárgyalni, de a lényeg, amit szerettem volna mondani, hogy nem értem, mi ez a nagy felháborodás, nem nem tudom ezt a mondatot úgy érteni, ahogy a tiltakozók.  

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az önmegvalósítás pont azért az, ami, mert nem egy idegen paraszt mondja meg, hogy miről szóljon.
És ha valaki szerint nem a család a karrier koronája?
Vagy nem tudom, legalább lenne az ilyen emberekben annyi alázat, hogy felfogják, hogy ami nekik jó, az nem biztos, hogy másnak is az, és nem görcsösen ráerőltetni egy értékrendet a többiekre.

kaméleon írta...

Miért nem lehet választási lehetőséget hagyni, miért kell kötelező érvényű állításokat tenni minden nőre, egyáltalán miért kell ebbe beleszólni?
Kinek lenne jó, ha a nők azért vállalnak gyereket, mert valaki kívülről elvárja tőlük, nem azért, mert tényleg szeretnének? Ha a te világnézeteddel pont passzol, az klassz, de vannak egy csomóan, akikével nem, és ne kelljen már magyarázkodni emiatt...

borii írta...

Szerintem teljesen elfogadható dolog, ha valaki nem a családalapítást érzi önmegvalósításnak, hiszen van, aki egyszerűen csak "élni szeretne", vagy egzisztenciát építeni, más kifejezetten nem szereti a gyerekeket, megint másnak pedig esetleg nem lehet gyereke - ezek mind más élethelyzetek, mindet meg lehet magyarázni, éppen ezért írtam, hogy ennek minden nőnek saját döntésének kell lennie. Ami viszont fura, hogy én tényleg nem érzem ebben a mondatban a manapság egyáltalán nem divatos konzervatív hozzáállás eröltetését. Pedig nőből vagyok, a tudományos karrierem kapujában állok, nekem kellene megsértődnöm. Ha azt mondta volna, hogy a nő számára kizárólag a gyerekvállalás lehet érték, most én magam is a gáborgók táborát erősíteném, de nem ez van oda írva.

borii írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
borii írta...

Tényleg úgy szeretném megtudni, hogy milyen szövegkörnyezetből harapták ki ezt az egy mondatot. Mert folytatódhatna ez úgy is, hogy ezért a gyermeket vállaló nőket valahogy jobban előnyben kellene részesíteni a gyermeket nem vállalóknál, és ezesetben nyilván jogos is lenne ez az óriási közfelháborodás. De ha a mondat objektíven folytatódik, és csak egy egyszerű kijelentés arról, hogy ez nincs így, mert a nőknek megadatik a karrierlehetőség, és a nők ezzel élnek is, akkor szerintem igazán nincs ok a felháborodásra. Én így, szövegkörnyezet nélkül nem tudom kiérezni a mondatban a "megmondást".

kaméleon írta...

Az van odaírva, hogy ő szeretné meghatározni, mi az "önmegvalósítás legnagyobb minősége". Én meg ennek a teljes ellentétét szeretném: ha eszébe sem jutna, hogy ezt rajtam kívül bárki más eldöntheti a saját életemre vonatkozóan.

borii írta...

Azt hiszem, kezdem sejteni, miért értjük másogy ezt a mondatot. Előre is bocsánatot kell kérnem, nyelvtanozni fogok.

A mondat ilyen elemeket tartalmaz:
óhaj kifejezése ("szeretnénk")
feltételes mód bevezése ("ha")
témakifejtés feltételes igealakkal ("tartanák")

Most hozok egy nagyon leegyszerűsített példát:
1. Szeretném, ha lenne egy lovam.
2. Szeretném, hogy legyen egy lovam.

Az 1. eset feltételes: nem tudom, hogy lesz-e valaha, de ha lenne, örülnék neki.
A második eset viszont felszólító: benne van az akarás, hogy valamilyen módon legyen.

Kövér csupa feltételest használ, nekem ezért nem érződik, hogy ő el akarna dönteni a nők helyett bármit.

Névtelen írta...

Előtte az van, hogy nem akar "genderbendert", férfigyűlölő nőket, és ijedt feminin férfiakat. De itt a videó: https://www.youtube.com/watch?v=yS-s962SjJQ
Utána eu-szidás, keresztény-konzervatív értékek erősítése, majd a "gyökértelen barbárok" elutasítása.
Értem, mire gondolsz a felszólító móddal, én azonban ezt üres udvariaskodásnak érzem. Így ez olyan, mint "én nem akarom megmondani, hogy mit csinálj, de..." Dehogynem, ezzel pont meg akarja mondani.

borii írta...

Köszönöm a videót, megnéztem, újra és újra meg kellett hallgatnom, mert hiába látom, hogy mozog a bajusz, nem hallom, nem értem mit motyog alatta :D
Így azt hiszem, egy kicsit világosabbá vált a ti véleményetek. A szövegkörnyezet valóban az, hogy mit akarnak és mit nem akarnak. Olvastam egyébként egy másik véleményt is a témában, ugyanazt mondják ott, mint ti, hogy megmondás, beleszólás, hogyképzeli...
Ha egy kicsit megpróbálunk eltekinteni attól, hogy itt "megmondás" van, és csak azt az állítást nézzük meg, hogy egy nőnek dolga-e, feladata-e a gyerekszülés, akkor a válasz az, hogy régen határozottan ez volt az álláspont. Dolga. A mai modern társadalom viszont ebből a szempontból már nem összehasonlítható már a 100-200 évvel ezelőttivel sem, ezért ma nem mondhatjuk, hogy egy nőnek ez lenne a (kizárólagos) dolga. Az viszont tény, hogy gyereket szülni csak a nők képesek, ha valakinek "dolga", az csak nő lehet. És itt megint visszatérek arra, hogy ebben a társadalomban, amíg megvan a lehetőség, és amíg Kövérlászlók ezt nem teszik kétségessé, minden nőnek legyen saját döntése. Ha 40 éves korában dönt a gyerekvállalás mellett, akkor tegyen úgy, ha soha, akkor pedig úgy, ebbe ne lehessen senkinek sem beleszólni.