2018. február 20., kedd

Még mindig tudnak újat mutatni

A politikai közélet egy újabb gyöngyszemére bukkantam a postaládánkban. Akik a rendszerváltás korában, illetve a 90-es években figyelemmel követték a politikát, azoknak biztosan ismerős a Magyar Fórum nevű újság. Én most láttam ilyet először. 
A headline szerint ez egy közéleti hetilap, a kezemben pedig a miskolci különszámot tartom épp. A szalagcímek egyszerűek, egységükben viszont csodálatosak. Így, pontosan ebben a sorrendben:
"Menekül a Jobbik Ózdról" - "Jön a Csík zenekar"
"Ebből polgárháború lesz" - "Megújul a lillafüredi kisvasút"
És a kedvencem, a két sorba tört cím:
"Soros cigány
iskolája Miskolcon"

Emlékeztek még a mecsetre? Azt a photoshop művészetet überelni nem lehet, de itt is tettek egy - sokkal ügyesebb - próbálkozást: Vonára szép kerek szakállat és egy turbánt applikáltak, mert ettől lesz ő igazán iszlám államelnök.

Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy beleolvassak a "hírekbe", amiből könnyen leszűrtem, hogy: az MSZP egy sz.r, az LMP egy sz.r, a Jobbiktól ments meg Urunk minket, a kormánynak viszont vannak jó pontjai. Csak felületesen futottam át a szöveget, de feltűnt, hogy sehol sem Fideszeznek, hanem csak kormányoznak, ebből gondoltam, hogy ezt az újságot (különszámot) nem dikert Fidesz-aktivisták csinálták (persze lehet, hogy de). De akkor kik? Kié ez az újság?

Most komolyan, meglepődnétek, ha azt mondanám, egy aláírás, egy szerzői név sincs a 8 A3-as oldal egyikén sem? Én mondjuk naivan meglepődtem, mert azt hittem, hogy egy ilyen névvel és "közéleti hetilap" címszóval illetett újságnál ez alapvető lenne. Évek óta nem volt a kezemben semmilyen országos kaliberű újság, például Népszabadság, Népszava, Figyelő, Magyar Narancs, HVG, akármi, úgyhogy ha valaki látott ilyet közelről, az nyugtasson már meg, hogy egyébként a cikkeket a nevükkel együtt vállalják az újságírók...

Nem mondtam igazat. Van egy név az újságban. Rögtön a második oldalon ez áll:
Csurka István
Sorosnak itt nincs helye 
A szöveget nem olvastam el, de a végén ezt találtam: (1994)
Tehát egy '94-es szöveget közöltek volna le? A Kossuth rádión szoktak leadni archív felvételeket (pl. rádiókabaré, rádiószínház, "hangoskönyv" stb.), de olyan sokszor, hogy azon szoktam gondolkozni, manapság már semmi nem készül? Úgy tűnik, már az újságíróknak sincs saját fantáziájuk. De ekkor még gyanútlanul forgattam a kezemben ezt a papírhalmot.

Most már nagyon érdekelt, hogy mi ez az újság, valami impresszumnak csak kell lennie benne. Kishíján elkönyveltem magamban, hogy még ez sincsen benne, amikor az 5. oldal aljára suvasztva megtaláltam. 

"Első főszerkesztő: Csurka István." - Ja, hogy a saját régi gondolatait közli le a saját újságjában, értem. És ekkor, mintegy villámcsapás hasított belém a felismerés: Csurka nem halt már meg?!
"Szerkeszi a szerkesztőbizottság." - Hangosan elröhögtem magam. Hát mi ez? Nyomtatja a nyomda? Kiadja a kiadó? Ugyan, kérlek, "A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány" adja ki. Kész, itt végem volt.

Csak az ismeretterjesztés kedvéért, Csurka István élt: 1934-2012. A Magyar Fórum nevű lapot a rendszerváltás környékén hozta létre, akkoriban az MDF színeiben politizált. Később távozott a pártból, és megalapította a MIÉP-et. A Magyar Fórum mindvégig az ő ideológiáját tükrözte és képviseli a halála óta is.

Nincsenek megjegyzések: