2011. október 5., szerda

Végződés

Sosem tanultam latin nyelvtant, de nyilván annak is megvan a logikája. A némettel is elbíbelődtem valahogy és az olaszért is eladnám a lelkem, annak meg még köze is van a latinhoz. A latin kifejezések nyilván baromi logikusak, csak valahogy én nem találom meg benne következetességet:

  • az egyik helyen minor-major, a másik helyen minus-majus
  • ha van proximalis, és distalis, akkor a középső pozíció miért media és nem medialis? avagy mediale, laterale, de intermedium
  • magyarul birtokviszonnyal fejezzük ki (xy csontnak a valamije) de mégis az egyik helyen radialis, a másiknál radii vagy fibularis és fibulae
  • az összes kéztőcsont latin neve um-ra végződik, kivéve az os pisiforme, ehhez képest a lábtőcsontoknál van us, e és um végződés is.
  • a csont feje mindig caput, de a fejcsont os capitatum, a felkarcsont egyik része meg már capitulum humeri. 
Holnapra megtanulom.

2 megjegyzés:

Tomi írta...

azért van, mert a névszóragozásnak több fajtája van, mondjuk 5, és attól függően, h melyik szó hová tartozik, máshogy ragozod. pl a birtokviszonynál leírt eseteid mind birtokos esetben vannak, csak más-más declinatiókhoz tartoznak a szavak.

borii írta...

az lehet, de nekem attól méég káosz... egyébként megtanultam. ötösre.