2016. május 7., szombat

Demo-grafika

Láttam egy kommentet fb-on, nyugdíj-kérdésben, és eszembe jutott erről, hogy utána nézek már, hogyan is állunk ezzel az aktív dolgozó vs. "eltartott" dologgal. Megtaláltam a KSH-nak a 2011-es népszámlálási demográfiai adatait, és egészen megdöbbentő dolgokat találtam benne. 

Az eredeti kérdéssel kezdve, 2011-ben a lakosság 39,67%-a dolgozott. (Azt most nem tudom, hogy ez a bejelentett, fehéren dolgozó emberek száma, vagy ebben esetleg benne vannak a feketén dolgozók is.) A 15 éven aluli lakosság 14.56%, a maradék "ingyenélő" nép pedig 45.75%! (Ez utóbbiba bele tartoznak a nyugdíjasok, a nappali tagozatos tanulók, és minden egyéb eltartott személy. Ezek kívül én beleszámoltam a munkanélküli kategóriában tengődőket is, de a kormánynak hála ugye ilyen embert ma Magyarországon már csak keresve találunk...) Ez tehát valami olyasmit jelent, hogy a teljes lakosság 40%-a fizet jövedelemadót és nyudíjjárulékot, aminek a lakosság 60%-ának (de legalább 45-nek) az ellátását kellene fedeznie. 

Ez egy ilyen dolog, erre számítottam is, mire 40 év múlva én leszek nyugdíjas korú, addigra ez az arány még rosszabb lesz, de ugye akkorra már nem lesz nyugdíj, szóval erről már nem is érdemes beszélni.

Találtam viszont egy ennél sokkal érdekesebb adatsort, ami lehet, hogy másoknak normális és nem lepődnek meg rajta, én majd lefordultam a székről, úgy szíven ütött a valóság. Az iskolázottságról beszélek.
Először elmondom, mire számítottam. Azt gondoltam, hogy a 15 év feletti lakosságnak kb. 70%-a rendelkezik érettségivel, és ebből mondjuk 15-20%-nak még valamilyen felsőbb fokú végzettsége is van. Aztán mondjuk 20%-ról gondoltam, hogy érettségit nem adó szakmunkás végzettsége van, és a maradék 10% a 8 osztályt vagy annál kevesebbet elvégzettek száma. 
Hát a nagy lótúrót, azt.
Az ország lakosságának 53%-a NEM rendelkezik érettségivel!
És ha ez önmagában még nem lenne elég, akkor elmondom, hogy csak 21.26% az, akinek úgy nincs érettségije, hogy cserébe viszont van szakmája, mert ennél több, 27.82% csak 8 osztályig jutott el. A felnőtt lakosságban majdnem 5% azoknak az aránya, akik még a 8 osztályt SEM végezték el... Ez tudjátok mennyi? Kb. 480 ezer ember!!! Kb. 50 ezren vannak, akik még az első osztályt sem végezték el, és ebből 31 ezren 15-65 év közöttiek. (Az adatokból az persze nem derül ki, hogy közülük mennyi az, aki pl. valamilyen fogyatékosság, betegség, stb. miatt nem jutott el az iskoláig.)

A 47%-nyi érettségivel rendelkezők között felsőfokú végzettsége 17% -nak van.

Most, hogy ez a kép is kitisztult, nem csodálkozom többé azon, hogy miért került annyi ember hitel-bajba, és hogy sokan csak csoportban mozgó birkaként képesek viselkedni és értelmezni az ország problémáit, és ilyen könnyen megvezethetők.

Nincsenek megjegyzések: