2011. november 6., vasárnap

Templomok

Ha egyszercsak felébredsz egy idegen városban, és fogalmad sincs, hogy hol lehetsz, akkor indulj el. Ha minden sarkon nekimész egy templomnak, na akkor tuti, hogy Rómában vagy.
Azt már mindenki tudja rólam, hogy nem vagyok vallásos ember, ezért nem is nagyon érdekelnek az ezzel kapcsolatos épületek, tárgyak, mendemondák. Nyilván én is bemegyek a templomba ha már muszáj, de általában nem jövök ki nagyobb lelkesedéssel.

Ennek ellenére van olyan templom, ami kifejezetten tetszik. Ez viszont a legritkább eset. Egy szép templomnak nem kell feltétlenül égigérőnek lennie, de ha akkora, hát az még nem baj. A belső tere a legfontosabb, az pedig legyen megnyugtató. Valami ilyesmi: egyszerű, alig díszített falai vannak, erőteljes, de nem túl robosztus oszlopok tartják, a falak mellett egy-két nagyobb, szépen faragott szobor áll, elöl egy oltár van nagy gyertyákkal, virágcsokrokkal, egy kereszttel a háttérben. A mennyezeten egy egyszerűbb freskó, valahol egy elegáns orgona, felette rózsaablakkal.
A reformátusok egyszerű fehérre festett falai egészen megnyugtatóak, de az egy kicsit unalmas. A katolikusok viszont átesnek a ló túloldalára: a felület minden pontját összekenik, és lehet, hogy a festmények, szobrok önmagukban szépek, de együtt már kifejezett nyomasztó ez a sok aranymáz, csicsa, flinc és flanc.
A római egyháziaknak egy nagy hibájuk van. Hogy római katolikusok. Nem tudom, miért kell, hogy az egyház ennyire fényűző legyen? Azt mondják, a templom az "Isten háza", oda bárki bemehet. Szerintem a néphez nem azzal kell szólni, hogy "nézd az egyház ilyen gazdag, te meg ott nyomorogsz a koszos utcákon".

Ha már a belső tereknél tartunk, az egyik legnagyobb csalódás a Panthenont volt. Arra emlékeztem, hogy még valamikor rajz órán tanultuk, hogy ez egy köralakú épület, tetején egy 9 méter átmérőjű lyukkal. Ez így is van, de én valahogy sokkal kisebbnek képzeltem azt a lyukat. Így már megértem Anyát, ő nem igazán tudja mire vélni, hogy beesik az eső, az meg ugye kinek jó, de azért vegyük figyelembe, hogy ablakok nincsenek, ott ez az egyetlen fényforrás.
A nagyobb csalódás az volt, hogy úgy tudtam, ez egy ókori római építmény, az ókori római isteneknek. Ez akkoriban tényleg így volt, de ma már egy katolikus templom, a szokásos katolikus díszítésekkel.

Nincsenek megjegyzések: