2014. május 28., szerda

Nem tartott sokáig

Tegnap írtam róla, hogy kezdek ráhangolódni a nyári labormunkára, erre ma rögtön akadályba ütköztünk. De még mekkora akadályba...
2 méréssorozatot akartam készíteni. A kettő között annyi a különbség, hogy az egyik a natív fehérje, a másikhoz meg ATP-t és Ca-ot adok.  Mindkettőt mérem, majd 5-10-20-30 perces inkubáció után mérem újra. 
Az első szép spektrum volt. A másodikon már látszott némi változás, de az alakja rendben volt. Majd a következőn megjelent egy, a saját mintám intenzitásához kétszeres méretű csúcs úgy 100 nm-rel arrébb. Oké... ez érdekes, de lehet hogy csak valami relytélyes térszerkezet-változás, amit az elmúlt egy évben sosem sikerült megtalálnom.... Következő spektrumon megint ott az új csúcs. Lehet, hogy valami belekerült a folyadékba. Jöhet a 2. mintasorozat. Az elsőnek szép alakja van, lehet, hogy az előzőbe tényleg valami belekerült, ebben nem lesz. Aha, a következő mérésél ott volt megint. És utána is. Mit van mit tenni, fel kell venni egy gerjesztési spektrumot is. ANS. Ő a bűnös, ANS került a lötyibe. De hogyazistenbe? Aztán megérkezett a felmentősereg, és egy kis csellel kiderítettük, hogy az ANS valószínűleg nem a lötyiben van, hanem a küvetta falán. Ezt két dolog nem indokolja szerintem
- én nem dolgozom ANS-sel, akkor hogy lehet, hogy 3 spektrumon nem szerepelt ez a jel?
- minden mérés előtt a küvettát alkohollal és vízzel is tisztítom, vagyis oké, hogy az ANS nehezen szedhető le a falról, de akkor hogy lehet, hogy a 2. sorozat 1. elemén nem volt ott?
Egy szájhúzással elintéztük a dolgot, majd annak érdekében, hogy a mérést meg lehessen menteni, gondoltuk lemérjük akkor a küvettát úgy, hogy benne csak a puffer van. Olyan büdösnagy zajt sikerült mérni hogy az ember füle kettéáll. A valódi mintám intenzitásával egyező nagyságrendű semmit kaptunk. Ekkor elkezdtünk a műszerre gyanakodni (én már régóta gyanakszom rá egyébként, mert szerintem elég jelentős a hibája...), jelen pillanatban pedig úgy tűnik, a fotoelektronsokszorozó kezd elromlani, ez ad hatalmas sötétzajt. Ez pedig szervízigényes, nem otthonbarkácsolós, ami szerintem egyelőre a munkám elakadását jelenti. Ezen a vonalon legalábbis. Lenne helyette is mit csinálni.

Nincsenek megjegyzések: