2013. augusztus 27., kedd

Életre nevelni

Így a tanévkezdés előtt sokat hallani iskolai ügyekről. Hatalmas katyvasz van már az általános- és középiskolai oktatási rendszerben is, ha a felsőktatási botrányok még nem lennének elegek.

Idén bizonyos évfolyamokban kötelező lesz választani a hittan vagy az erköncstan közül. Ezt nem tartom rossz ötletnek, de lennének ötleteim, hogy milyen tárgyakra lenne még szükség.

1. KRESZ
A mai világban rengeteg jármű közlekedik az utakon. Rengeteg ember lakik egy-egy városban, akik gyalog, biciklivel, motorral, autóval, vagy tömegközlekedéssel próbálnak eljutni egyik helyről a másikra. Ilyen hatalmas tömegben mindenkitől elvárható, hogy tudjon közlekedni. És ez sajnos nem merülhet ki abban, hogy gyalogosan a járdán közlekedünk, piros lámpánál megállunk, és hogy még a zebrán is balra-jobbra nézünk, mielőtt elindulunk.
Ezért aztán szerintem a jogosítvány megszerzéséhez alpfeltételül szolgáló KRESZ ismeretét nem tanfolyamokon kellene oktatni, hanem be kellene vonni az általános iskolai tantervbe.
Nekem nincs jogosítványom, én nem tanultam a KRESZ-t, néhány kivételtől eltekintve nem ismerem a közlekedési táblákat, az elsőbbségi szabályokkal meg egyáltalán nem vagyok tisztában. Így nem is csoda, ha nem merek biciklivel közlekedni, pedig nagyon szeretek biciklizni. Szinte csak a járdán merek menni (ami ha jól tudom, nem szabályos), vagy a kisforgalmú utakon, de főútra, a buszok közé egyáltalán nem merek kimenni. Biztos vagyok benne, hogy ha ismerném az autók közlekedésének alapszabályait, akkor biciklivel is bátrabb lennék. A helyes közlekedés-ismeret életeket menthet.

2. Egészségügyi ismeretek - elsősegély
Hiába vannak biológiaórák, meg egy-két "felvilágosító" óra, az iskolákból kikerülő emberek többsége teljes tévhitekben él az emberi test működéséről. Szerintem már az alsó tagozat végén, de legkésőbb 5. oszályban (tehát amikor a gyerekek 10-12 évesek) tisztán és világosan el kellene mondani egy gyermek megfoganásának útját. El kellene mondani, hogy néz ki a férfi és a nő, melyik szervnek, melyik folyadéknak mi a szerepe, mi a jelntősége. Miért kell vigyázni a felfázásokra, milyen módon ad védelmet az óvszer és kinek kell bevennie a fogamzásgátló és az esemény utáni tablettát. Mit jelent az, hogy terhesség, aborstusz, szülés és gyereknevelés.
A drogprevenciós előadások hatákonyságán is lehetne szerintem javítani azzal, hogy nem rendőr, hanem orvos tartja az előadást, vagy ketten együtt. Az orvos nem csak azt tudná elmondani, hogy a drogoktól hallucinálni lehet, meg nagyon jól érzik magukat, mások nagyon rosszul, és nem szabad használni, mert függőséget okoz. Ehelyett el tudná mondani, hogy a drogok hogy teszik tönkre a vesét, a májat, és milyen komoly hatással lehetnek a szívre. Ugyanígy a cigarettafüst tüdőre, szív-és érrendszerre való hatását is részletesebben, példákkal, képekkel mondhatná el.
Az előbbi autós témára visszautalva, a jogosítvány megszerzéséhez, ha jól tudom, elsősegély tanfolyamon is részt kell venni. Vagy legalább a gyors segítségről nekik hallaniuk kell. Az iskolákban viszont nem tanítják, legfeljebb az év eleji tűz- és balesetvédelmi szabályokat olvassák fel. Szerintem nagyon fontos lenne, hogy a gyerekek legkésőbb középiskolában megismerjék azokat a betegségeket és tüneteiket, amik hirtelen csapnak le, és illene tudni, hogy mi a teendő. Pl. ha egy epilepsziás ember rohamot kap, de az agyvérzés tünetei is jól felismerhetők. Mindenképpen javasolnám, hogy a tankötelezettség végéig (ami azt hiszem, most 16 év) le kelljen tenni egy egészségügyi vizsgát. Életeket menthet.

3. Pénzügyi ismeretek
Az iskolákban nem csak azt kellene megtanítani, hogy elődeink mit csináltak, hogy olvasni jó, hogy Mozat írta a Varázsfuvolát, hogy más országokban milyen növényeket termesztenek, és mit gyártanak, hogy milyen gazdag az élővilágunk, hogy hogy működnek az elekromos eszközök, hogy a vas mitől rozsdásodik, és hogy mit jelentenek a szögfüggvények. A gyereket az életre is nevelni kéne, mint ahogy az előző két példában is próbáltam erre utalni.
Szerintem kellene egy tantárgy, ami kifejezetten pénzügyi ismereteket okatat. Elég lenne rá mindössze 1 vagy 2 év. Az iskolából kikerülők, még az érettségizők nagy része sincs pontosan tisztában azzal, mit jelent a(z éves) kamat, az infláció, a nyugdíjjárulék, a társadalombíztosítási járulék, mi a különbség az adó, a járulék és az illeték között, mi a biztosítás, a bankbetét, a befektetés, a megtakarítás, mi a különbség a hitel, a kölcsön és az uzsora között, mi a THM, a futamidő, a törlesztőrészlet, az árfolyamgát, az árfolyamrögzítés, mi a deviza, az árfolyam, a tőzsde, milyen következményei vannak az eladósodának, és hogy mit is jelent a gazdasái válság. Na meg persze érdemes lehet felhívni a gyerekek figyelmét arra, milyen ravasz módon csalhatják ki az emberekből a pénzt. Életeket menthet.

1 megjegyzés:

Midnight÷Moon írta...

Ezekkel abszolút egyetértek, s bár én közlekedek néha biciklivel, sajnos még én sem vagyok teljesen tisztában a KRESZ-szel. Az egészségügyis dologgal is abszolút de abszolút egyetértek, de nálunk mondjuk Farkas elmondta még tizedikben földrajzórán, hogy mi az a kamat, offshore, stbstb, még ha csak egy-egy órán belül is, amolyan definíciószerűen, egy-egy példával szemléletesebbé téve. Engem a gazdaság, mint 'tantárgy' ha lehet ilyet mondani, abszolút nem érdekel, ahogy a politika sem, de egyszerűen az életünk része, és még inkább az lesz, ahogy felnövünk. Úgyhogy akármennyire is utálnám, bizony fontos lenne.