2014. február 20., csütörtök

Elektrontömeg

Megjelent az Indexen egy cikk, azzal a címmel, hogy Pontosították az elektronok tömegét. Bemásolom ide a cikket úgy, hogy aláhúztam benne bizonyos dolgokat, csak hogy segítsek megkeresni a hibákat.



1. Oké, a szövegértés mindig kibillentett a lelki egyensúlyomból, de rögtön a legelső mondatot én úgy értelmeztem, hogy az új érték 13-szor pontosabb az eredetinél, vagyis hogy bővítették az tömeg ismert tizedesjegyeinek számát. Nem tudom rendesen megfogalmazni, de semmiféleképpen sincsen értelme. Valójában az a mérés, amit végeztek, na az 13-szor precízebb (feltételezem ennyivel kisebb a mért értékek szórása vagy ilyesmi lehet).

2. Szerencsére (!) az eltérés egyáltalán nem jelentős. Hát EMBER! Érted te azt, amit ide leírtál, Jaózsi?! Hát ha nem lenne jelentős, akkor hagyhatták volna úgy is, ahogy van, nem?! Az eltérés kicsi, de igenis jelentős. Számoltam én már olyan számokkal, ahol azt hittem, hogy 3 tizedesig bőven elég számolni, aztán kiderült, hogy ha 6 vagy 8 tizedesig írom ki akkor ilyen böszmenagy lesz az eltérés. Ilyen atom / kvantumfizikai szövegkörnyezetben még a 20. tizedesjegybeli változásnak is van jelentősége, de még mennyire!

3. Ó igen, azt valahogy elfelejtették leírni, hogy akkor most mégis mekkora a tömege.

4. Áh, hogy tömeg... atomtömeg?? Mióta van az elektronnak ATOMtömege?! Az elektronnak elektrontömege van, a protonnak protontömege, a neutronnak neutrontömege, ezekből pedig mindenféle elemre és azok mindenféle izotópjára adódik egy atomtömeg. Megjegyzem ezek nyugalmi tömegek, bár annyira pro majd csak a következő félévben leszek, hogy erről is tudjak nyilatkozni. Mindesetre meggyőződésem, hogy az atomi tömegegységben kifejezett elektrontömeg nem nevezhető az elektron atomtömegének. Meh!

5. FORRÁS! Ember, ha leírsz valamit, akkor írd oda, hogy hol olvastad! Először azt írod, hogy a Nature-ben számoltak be az új eredményről, aztán azt mondod, hogy az MTI írja, aztán pedig "mondta a német tudós". Csakhogy az "atomtömeg" miatt annyira gyanús volt nekem az az utolsó mondat, hogy rá akartam keresni az eredeti leírásra. És ekkor a majom hatalmasat csobbant a vízbe, ugyanis megtaláltam ám azt a cikket, amit ez a jóember itt bizonyos mondantokat kihagyva, másokat szinte tükörfordításban (!) prezentált nekünk magyar nyelven. A cikket a LifeScience írta meg, s az utolsó mondat így szól:
">>The electron mass will be a key input parameter for these experiments.<<"
Nem az elektron atomtömege Jaózsi, ezt még a német tudós se mondta! Aztán annyira kétségbeestem, hogy magyarul kerestem rá arra a kifejezésre, hogy az "elektron atomtömege". És ekkor mit látok? Kaptam találatot az elektrontömegre, az atomtömegre, és rengeteg friss magyar találatot "az eletron atomtömege" kifejezéssel, ami mind-mind ezt a cikket tartalmazza. Szóval végülis nem tudom, ki volt az első, de az biztos, hogy valaki megtalálta ezt a cikket, lefordította magarra, hibásan, és ezt aztán szépen más újságírók itt-ott saját szájuk ízére alakították, hogy ne mindenhol ugyanaz legyen leírva, de azért tudományosnak tűnjön, és most ez terjed a világban.

Nyeh.

4 megjegyzés:

Matyi írta...

Na pont ezért szoktam én legyinteni minden történelemmel foglalkozó cikkre az ilyen helyeken... A magam részéről úgy vélem, ha valamihez nem értünk, akkor keresünk valakit aki viszont ért hozzá, és megkérdezzük őt. Szerintem itt se lett volna bonyolult betelefonálni valamelyik egyetem illetékes tanszékére, és megkérdezni, ez a felfedezés mégis kinek, miért és mire jó? Tippre egyébként azt mondanám, hogy Jaózsi az MTI-nél dolgozik, manapság ugyanis az "online hírportálok" nagyrésze ctrl + c, ctrl + v módon másolja onnan az anyagokat.

Midnight÷Moon írta...

De még mindig így szerepel a cikk. Írj ímélt nekik hogy igazítsák helyre vagy csináljanak belőle valami olvasható dolgot :P én már egyszer írtam egy evolócióelméletes cikk miatt a szerzőnek panaszmailt, és megköszönték és kijavították (igaz az hvg volt). Ez a cikk így egy középiskolai fogalmazás értelmi szintjét sem éri el.

Midnight÷Moon írta...

Megint Koppány voltam, bocsi :D

borii írta...

hát... nekem nem javították ki :(